اخبار داخلی

مسدود شدن پل کوکچه، بر اثر درگیری میان طالبان پشتون و ازبیک

آریاپرس

از شهرستان خواجه غار ولایت تخار خبر می‌رسد که درگیری های شدیدی میان فرماندهان پشتون تبار و ازبیک‌تبار طالبان این شهرستان رخ داده است.

یکی از قوماندان های پشتون‌تبار طالبان به نام کمال لنگ، در خواجه غار دست به آزار و اذیت مردم بومی، می‌زد که این امر بر طالبان ازبیک تبار که بیشترشان سابقۀ عضویت در جمعیت اسلامی یا جنبش ملی اسلامی را دارند، گران تمام می‎‌شود. عبدالحمید کفچه، یکی از فرماندهان ازبیک‌تبار طالبان در خواجه غار طی برخوردی که با افراد کمال لنگ داشت، معاون او را به قتل می‌رساند و سه تن از افرادش را زخمی می‌نماید. کمال لنگ از مرکز تخار تقاضا می‌کند تا نیروی کمکی برای دستگیری عبدالحمید کفچه به خواجه غار بفرستند.

طالبان یک تعدادی از افراد خود را از تالقان، مرکز ولایت تخار، برای حمایت از کمال لنگ به خواجه غار می‌فرستند. این نیرو موفق می‌شود تا فرمانده عبدالحمید کفچه را دستگیر کند، اما حینی که می‌خواهند او را به تالقان انتقال بدهند، با مخالفت سایر فرماندهان ازبیک مواجه می‌شوند.

منابع آریاپرس خبر می‌دهند که فرماندهان ازبیک‌تبار در شهرستان خواجه غار، پل رودخانۀ کوکچه را که تنها مسیر منتهی به شهر تالقان است، می‌بندند تا جلو انتقال عبدالحمید کفچه را به تالقان بگیرند. گفته می‌شود فرماندهان محلی پل کوکچه را فقط بر روی رفت و آمد نیرو های طالبان بسته اند، مردم عادی بدون مشکل از پل استفاده می‌کند. وضعیت در خواجه غار بحرانی گزارش شده است و گفته می‌شود که امکان دارد درگیری در سرتاسر این شهرستان میان طالبان پشتون و ازبیک آغاز گردد.

شهرستان خواجه غار، یکی از شمالی‌ترین شهرستان های ولایت تخار است که در مرز با تاجیکستان قرار دارد. این شهرستان در دوران مقاومت اول (1996 – 2001) از مراکز اصلی قهرمان ملی کشور، شهید احمدشاه مسعود به شمار می‌رفت.

نوشته های هم‌سان

Back to top button