گزارش ها

مرگ مولوی مهدی در هاله‌ای از ابهام

آریاپرس


طالبان ادعا کرده اند که مولوی مهدی در حال فرار به ایران دستگیر و سپس کشته شده است اما در همین حال
 منابع نزدیک به مولوی مهدی گفته اند که: شایعه خبر کشته شدن مولوی مهدی نادرست است. 

 وزارت دفاع طالبان امروز ۲۶ اسد طی  خبرنامه‌ای ادعا کرده  است که مولوی مهدی بلخابی از اعضای پیشین این گروه در حال تلاش برای ورود به خاک کشور ایران از طرف نیروهای این گروه در مرز افغانستان و ایران بازداشت شده و سپس کشته شده است.
پخش این خبر از روزنه رسانه های پر مخاطب واکنش های گسترده‌یی را در میان مردم برانگیخته و سبب گمانه زنی های بسیار شده است.
 بر اساس گزارش روزنامه هشت صبح  مولوی مهدی مجاهد “توسط منسوبین کشف و استخبارات سرحدی طالبان  در نقاط مزری بین ولایت هرات و ایران، شناسایی و به جزای اعمالش رسید”.
در گزارش آقای مختار وفایی منتشرشده در ایندیپندت فارسی آمده است که :” طالبان هیچ مدارکی که مرگ مولوی مهدی مجاهد، را ثابت کند ، ارائه نکرده اند. “
 عده یی از ناظران با توجه به تفاوت گزارش های منتشرشده در این‌باره که ایجاد ابهام کرده است،  پخش خبر دستگیری و کشته شدن مهدی بلخابی را  دو روز پس از نبرد های سنگین میان طالبان و نیرو های مقاومت در ولایت پنجشیر، که بر اساس گزارش های منابع معتبر، در اثر این جنگ ها طالبان بیشتر از هشتاد کشته و چهل اسیر، داده اند، را بخشی از جنگ  روانی و رسانه‌یی طالبان به منظور کاهش اثرات روانی شکست در پنجشیر و منحرف ساختن اذهان افراد طالبان و مردم از نبرد های اخیر در پنجشیر، می دانند.
 با توجه به ابهامات موجود در اطراف خبر دستگیری و کشته شدن مهدی بلخابی، آریا پرس در تماس با منابع مستقل و نزدیک به جبهه مقاومت بلخاب، تلاش کرد تا خبر دقیق‌تر از چگونگی واقعه را بدست آورده و بازتاب دهد، که پس از برقراری تماس، منابع آریا پرس در آغاز خبر دستگیری و کشته شدن مهدی بلخابی را رد کردند، اما بعداً حد اقل یکی از این منابع خبر را تایید کرد.

مولوی مهدی بلخابی پس از اشغال افغانستان توسط طالبان بعنوان  رئیس استخبارات طالبان در بامیان مقرر شد، اما به زودی از آن سمت برکنار شده و مورد حمله قرار گرفت . پس از آن  حمله که مولوی مهدی آن را سو قصد سازمان یافته  اعلان کرده به‌ زادگاهش، بلخاب برگشت و در آن‌جا به جمع آوری جنگ افزار وبسیج  افراد اقدام کرد.
 
طالبان برای جلب رضایت این تنها متحد شان از میان مردمان هزاره افغانستان، بیشتر از پنج هئیت به بلخاب فرستاده و  ریاست مالی و اداری وزارت شهرسازی و مسکن را برای او پیشنهاد نمودند که  از سوی مهدی بلخابی رد شده و مذاکرات به شکست مواجه شد.
پس از آن درگیری میان طالبان و نیروهای مقاومت بلخاب آغاز شد که به قول افراد نزدیک به مهدی بلخابی، در اثر خیانت یکی از فرماندهان مستقر در یکی از نقاط کلیدی طالبان به پشت خط دفاعی نیرو های مقاومت بلخاب، وارد شده و مرکز این شهرستان را تصرف نمودند.
مهدی بلخابی  پس از درگیری و شکست به ارتفاعات اطراف عقب نشینی کرده و تا زمان پخش خبرکشته شدنش ظاهراً در آن‌جا بسر می‌برد.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button