ویژه بانوان

سرگذشت الهه دلاورزی؛ حکایت غم‌انگیز خشونت و تجاوز در حاکمیت طالبان

آریاپرس

این روزها ویدیوی از یک خانم در رسانه های اجتماعی بازتاب گسترده یافت که از نکاح اجباری، شکنجه و تجاوز جنسی توسط سخنگوی وزارت داخله طالبان قاری سعید خوستی سخن می‌گوید.

الهه دلاورزی خانم جوانی است که در ویدیوی ثبت شده توسط خودش که روز قبل در رسانه های اجتماعی پخش و نشر شد می‌گوید که قاری سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله طالبان در ماه دلو سال گذشته به زور و جبر در داخل ریاست استخبارات او را وادار به نکاح کرده است. خانم الهه ادعا می‌کند که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و در ریاست استخبارات بالای او تجاوز جنسی شده است. او با گریه ادامه می‌دهد که قاری سعید از او فیلم برداری کرده  و توسط این فیلم او را تهدید می‌کرده که اگر به خواست هایش رضایت نشان ندهد فیلم‌اش را نشر خواهد کرد. الهه دلاورزی خود را دانشجوی سال چهار دانشگاه طب کابل گفته و پدر خود را یکتن از ژنرالان ریاست امنیت ملی پیشین معرفی می‌کند.

خانم الهه می‌گوید که در خانه قاری سعید خوستی مورد شکنجه و تجاوز قرار می‌گرفته است که ناچار به فرار شده اما در سرحد تورخم طالبان او را بازداشت کرده دوباره به قاری خوستی می‌سپارند. این خانم جوان که در تمام مدت ثبت این ویدیو اشک می‌ریزد، در ختم صحبت های خود از این‌که ممکن است بعد از این افشاگری به قتل برسد سخن گفته و خواهان کمک می‌شود.

همچنان عکس های از خانم الهه دلاورزی به دست نشر سپرده شده که نشان دهنده شکنجه هایست که بر او وارد کرده اند.

این ویدیو از زمان نشر تا کنون بیشتر از 159.9 هزار بار دیده شده و واکنش های زیادی را برانگیخته است. برنامه های گفتگو آنلاین برگزار شد و بسیار از فعالان رسانه های اجتماعی بخصوص مدافعان حقوق زنان خواهان نجات الهه شده و این کار سخنگوی وزارت داخله طالبان را شدیدا نکوهش کردند.

همچنان هشتگ های #صدای_الهه_باشیم، #دختران_وزنان_افغانستان_راحمایت_کنیم، #الهه_را_نجات_بدهید بخاطر دادخواهی به الهه راه اندازی شد.

کاربری در فیسبوک سرنوشت الهه را با نادیا دختر ایزدی که به بردگی جنسی توسط داعش گرفته شده بود، مقایسه کرده و هر دو عمل را یکی خوانده است.

زرقا یفتلی فعال حقوق زنان در توییترخود خواهان عمل‌کرد سریع نهادی های بین المللی به این قضایا شده است.

فرمانده محمدوزیر شتل، یک تن از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی در تویتی با الهه دلاورزی اظهار همدردی کرده و نوشته است:
«جنگ ما جنگ مقدس است، جنگ عزت است، جنگ ناموس است، جنگ بخاطر انسانیت است. ناله های الهه هر وجدان مرده را زنده می‌کند، ما مکلف هستیم تا برای حق هر شهروند این کشور، در مقابل استبداد و اشغال مبارزه کنیم خداوندا قوت بیشتر نصیب ما بساز»

اما بعد از گذشت چندین ساعت از نشر این خبر و سایر ویدیوهای که تشنج لفظی بین خانواده الهه و قاری سعید خوستی را نشان می‌دهد. قاری سعید خوستی در توییتی به زبان پشتو می‌نویسد که شش ماه قبل به درخواست خود الهه با او ازدواج کرده اما هیچ وقت او را مورد شکنجه و آزار قرار نداده است. این سخنگوی طالبان می‌گوید که الهه مشکل عقیدتی و باوری دارد و او تلاش کرده که الهه را اصلاح بکند اما نتوانسته و از این ازدواج پیشمان است و از تمام طالبان معذرت می‌خواهد.

قاری سعید خوستی عضو ارشد شبکه حقانی می‌باشد که قبلا در بگرام زندانی بود. او اکنون رییس مرکز تربیت کودکان برای حملات انتحاری است.

این تنها موردی نیست که از نکاح اجباری و شکنجه خانم ها توسط افراد طالبان بازگو می‌کنند موارد بی‌شماری این چنین اتفاق افتاده و هر روز به تعداد قربانیان زن در افغانستان افزوده می‌شود. با تمام این ظلم و بربریتی که در حق زن افغانستان روا داشته اند جوامع بین المللی و سازمان های مدافع زن اقدامی عملی و جدی ننموده اند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button