اخبار داخلی

دستور تازه طالبان به مردم پنجشیر: به رسانه‌ها دروغ بگویید!

فرهاد فرامرز

پس از آنکه رهبر طالبان، ملا هبت الله، انتقاد از طالبان را غیر شرعی خواند، و از رسانه ها خواست بر اساس دستور العمل او رفتار کنند، به نظر میرسد طالبان، سانسور رسانه ها به تنهایی را کافی و موثر نمی دانند و مرحله جدید سانسور، شامل حال مخاطبان رسانه ها خواهد شد.

بر اساس تازه ترین گزارش ها طالبان به ساکنان ولایت پنجشیر، دستور داده اند که به رسانه‌ها بگویید از امارت اسلامی راضی هستیم.

منابع محلی از مرکز ولایت پنجشیر، گزارش میدهند که در هفته های پسین طالبان، روزانه به مردم و به ویژه به مغازه داران گوشزد می‌کنند که در صورت مواجه شدن با گزارشگران در باره وضعیت پنجشیر، به آنها بگویند همه چیز خوب است و مردم در امن و آسایش بسر میبرند.
آرین(مستعار) باشنده مرکز ولایت می‌گوید روز(شنبه( 9 مرداد/سرطان) یک گروه مشترک از افراد ریاست استخبارات و جنایی طالبان به بازار مرکز پنجشیر، آمده و به مردم و دکان داران دستور دادند تا به خبرنگاران و گزارشگران در باره درگیری ها و بازداشت های گسترده مردم غیرنظامی چیزی نگویند و از اوضاع ابراز رضایت کنند.

دقایقی بعد درحالیکه افراد استخبارات و جنایی طالبان، درگوشه و کنار پنهان شده بودند، خبرنگاران تلویزیون ملی به محل آمدند تا با مردم و مغازه داران مصاحبه نمایند.مردم درحالیکه افراد استخبارات طالبان، آنها را زیر نظر داشتند، ناچار با دل ناخواسته به گزارشگر تلویزیون ملی می گفتند« وضعیت خوب است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد».
احمدالله(نام مستعار) که در بازار مرکز ولایت دکان دار است به آریاپرس می‌گوید که همیشه پیش از این که رسانه‌ها برای گزارش گیری به بازار بیایند، افراد استخبارات میایند و به مردم اخطار میدهند که باید وضعیت را خوب توصیف کنند. با آنکه طالبان از ورود گزارشگران و رسانه های خارجی به پنجشیر،
تا حد ممکن جلوگیری می کنند، و مسوولان آنها نیز به رسانه های داخلی و خارجی در باره وضعیت ولایت راست نمی گویند،اکنون رسما به مردم دستور میدهند تا به رسانه ها دروغ بگویند. دامنه سانسور و تلاش برای جلوگیری از گردش آزاد معلومات و خبر اینک به تلویزیون ملی که تحت کنترل خود آنها میباشد، نیز رسیده است.

کوشش طالبان برای نظارت بر زبان و دهان مردم به منظور پنهان کردن حقیقت اوضاع پنجشیر، و افغانستان، نمایانگر ترس آنها از رسانه ها ونقش آنها در به چالش کشیدن اختناق و خفقان ی که امارت نام نهاد آنها در تلاش برپایی آن است،میباشد.
طالبان برای جلوگیری از گردش خبر و انتقال اخبار حوادث پنجشیر، به رسانه ها به ویژه به رسانه های خارجی،سانسور پیچیده و چند مرحله یی را به اجرا گذاشته اند،که الزامی ساختن دروغ طی فرمان رسمی آخرین و رسوا ترین مرحله آن است.

اما پیامد چنین دستور نا عاقبت اندیشانه جز ترویج هر چه بیشتر دروغ و ابتذال درجامعه ی که به خود سانسوری و تظاهر عادت دارد،چیز دیگری نخواهد بود.

نوشته های هم‌سان

Back to top button