اخبار خارجیاخبار داخلی

کشته شدن سرهنگ ارتش تاجیکستان در جنگ با قاچاقچیان موادمخدر در مرز افغانستان

آریاپرس

منابع از تاجیکستان خبر می‌دهند که سرهنگ کامران رجب‌زاده، رییس امنیت شهرستان خاروغ تاجیکستان به تاریخ 28 اپریل 2023 در نبرد با گروهی از تروریستان و قاچاقبران مواد مخدر که قصد عبور از مرز را داشتند، کشته شده است.

براساس گزارش رسانه‌های تاجیکستانشب گذشته 8 تن قاچاقبر تحت رهبری دادخدا، نادرشاه و ذبیح فرزند محمد سخی که همه از باشنده‌گان شهرستان شغنان بدخشان افغانستان هستند، قصد عبور از مرز و انتقال مقادیر زیاد مواد مخدر را داشتند، که در اثر درگیر با نیروهای مرزبانی تاجیکستان دوباره به داخل افغانستان فرار کردند. در جمع این قاچاقبران سه تن از شهروندان تاجیکستان نیز شامل بودند که توسط مرزبانان تاجیکستان دستگیر گردیدند.

با آن‌که قبلاً نیز درگیری‌های میان مرزبانان تاجیک و قاچاقبران مواد مخدر در خط مرزی میان تاجیکستان و افغانستان اتفاق افتاده است، اما معمولاً این درگیری‌ها بدون تلفات انسانی بوده است.

سرهنگ کامران رجب‌زاده، او در روز کشته شدنش 33 سال داشت.

گفته می‌شود در این آخرین مورد، زمانی که مرزبانان تاجیک به قاچاقبران هشدار می‌دهند که تسلیم شوند، قاچاقبران به مرزبانان تاجیک شلیک می‌کنند، اما پس از این که توان مقابله با نیروهای مرزی تاجیکستانی را در خود نمی‌بینند و با دادن حداقل سه تا اسیر و جا گذاشتن 45 کیلوگرام مواد مخدر و مقداری سلاح و تجهیزات دوباره به سمت افغانستان فرار می‌کنند.

یک منبع از بدخشان افغانستان که نخواست نامش گرفته شود، به آریاپرس تاکید کرد که تمام مسئولین بلندپایه‌ی طالبان در بدخشان به صورت مستقیم شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و سنگ‌های قیمتی این ولایت را در اختیار خود دارند و از تجارت مواد مخدر سود هنگفتی را به جیب می‌زنند که قسمتی از آن به سران طالبان به ویژه سراج الدین حقانی، رییس شبکه حقانی، ملایعقوب، وزیر دفاع این گروه و حاجی بشرنورزی، قاچاقبر معروف گروه طالبان که سال گذشته از زندانی در امریکا با یک شهروند امریکایی که در بند طالبان بود، تبادله گردید، پرداخت می‌گردد.

براساس اظهارات همین منبع، مقامات طالبان در بدخشان در هماهنگی با قاری فصیح‌الدین؛ کسی که از او به حیث رهبر داعش افغانستان یاد می‌گردد، از عواید حاصله از تجارت مواد مخدر، گروه‌های تروریستی مربوط به کشورهای آسیای میانه را که اینک در بدخشان افغانستان پایگاه‌ها دارند، تمویل می‌کنند.

پس از اشغال افغانستان توسط طالبان، علی‌الرغم ادعا های این گروه مبنی بر مبارزه برضد شبکه‌های قاچاق مواد مخدر، ترافیک مواد مخدر از افغانستان به کشور های همسایه و از آنجا به نقاط دیگر جهان کماکان در حال افزایش بوده است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button