گزارش هاویژه بانوان

حمله به آموزشگاه کاج، و پیامدهای آن

آریاپرس

جمعه 8 میزان سال روان غرب کابل یک‌بار دیگر شاهد انفجاری قوی بود که در نتیجه آن بیشتر از 49 نفر شهید و بیشتر از 110 نفر زخمی شدند. شهدا و زخمی های این حادثه همه از دانش‌آموزان مرکز آموزشی کاج بودند که برای امتحان کانکور آماده‌گی می‌گرفتند.

این انفجار در منطقه هزاره نشین کابل و در یک کورس آماده‌گی کانکور دقیقاً زمانی رخ داد که تعداد زیادی از دختران و پسران نوجوان برای سپری کردن امتحان آزمایشی کانکور به این مکان رفته بودند. گفته می شود دو انتحار کنند نخست نگهبان کورس را با ضرب گلوله کشتند، بعد وارد صنف درسی شدند در حالی که یکی آنها دانش‌آموزان را به رگبار بسته بود، دیگرش جلیقۀ حاوی مواد انفجاری خود را در نزدیکی محلی که دختران دانش‌آموز نشسته بودند، منفجر ساخت. بیشترین شهدای این حادثه دختران نوجوان هستند.  

این حمله که مسئولیت آن را تا هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است، باعث اعتراضات گسترده خیابانی و کمپاین ها در شبکه های اجتماعی گردید. هشتگ #نسل_کشی_هزاره_ها_را_متوقف کنید، بار دیگر به ترندی در شبکه های اجتماعی مبدل گردید. تنها در تویتر این هشتگ بیش از ملیون بار تویت شد.

دختران دانش‌آموز در کابل، هرات، بامیان، دایکندی، پنجشیر، کاپیسا و بعضی نقاط دیگر کشور دست به تظاهرات خیابانی زدند که خالی از آزار و اذیت طالبان نبود.

هشتگ #نسل_کشی_هزاره_ها_را_متوقف کنید، از طرف تعداد زیادی از کاربران توییتر و سایر رسانه های اجتماعی استفاده شد؛ هزاره‌ها، تاجیک‌ها و ازبیک‌ها به گونه وسیع این کمپاین را حمایت کردند و برخی از کاربران پشتون نیز به منظور اعتراض به هدف قرار داد اماکن آموزشی و مورد هدف قرار دادن هزاره ها این هشتگ را استفاده کرده و خواهان جلب توجه نهاد های مربوطه جهانی و دولت های سایر کشور ها شدند تا در مقابل این جنایت سکوت نکنند.

تصاویر زیادی از این دانش آموزی که اکنون دیگر با ما نیستند در رسانه ها نشر می‌شود، در این میان صفحه کتابچه یکی از دانش آموزان که مرضیه نام دارد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مرضیه در کتابچه خود از کار های که باید در آینده انجام بدهد نوشته است. یکی از آن کارها ملاقات با الیف شافاک نویسنده برجسته کشور ترکیه است. الیف شافاک هم با شریک ساختن این تصویر در توییتر خود نوشته است که «قلبش به درد آمده است» و مبتاقا از هشتگ #نسل_کشی_هزاره_ها_را_متوقف کنید، استفاده کرده است.

این بار اول نیست که مکان های غیر نظامی و به ویژه مراکز آموزشی مورد حمله های انتحاری قرار می‌گیرند. همین حالا در پنجشیر و بعضی مناطق دیگر مکاتب دخترانه و پسرانه به پایگاه های نظامی و محل بود و باش ملیشه های طالبان مبدل شده است. در سال های گذشته بار ها کورس های آموزشی، شفاخانه، مکتب و مسجد که بیشترینش مربوط قوم هزاره می‌شد، مورد حمله انتحاری قرار گرفت، که مسئولیت آن حملات را طالبان و داعش به عهده گرفته اند.

در واکنش به این حادثه فعالین مدنی هزاره فراخوانی برای راه پیمایی های گسترده در کشور های مختلف دادند که هفتۀ گذشته ما شاهد راه پیمایی بزرگی از فعالین مدنی در شهر تورنتوی کانادا و چند شهر دیگر بودیم. قرار است در روز های پیش رو در 30 کشور دنیا به گونۀ هم‌زمان راه‌پیمایی های در اعتراض به نسل کشی هزاره، برگزار گردد.

محمد محقق یک تن از رهبران هزاره ها که مواضع نرم نسبت به طالبان داشت و همیشه در صحبت هایش جنگ برعلیه طالبان را رد می‌کرد، در گفتگوی که با افغانستان انترنشنل داشت از لزوم مبارزه مسلحانه در برابر طالبان برای حفظ جان و مال مردم حرف زد.

این حادثه و حوادث مشابه آن که در طی یک سال حاکمیت طالبان بار ها اتفاق افتاده اند، به خوبی نشان می‌دهند که طالبان نه توان حفظ امنیت شهروندان را دارند و نه هم اراده‌اش، تنها راهی که برای حفظ جان و مال مردم اینک متصور است، همانا مبارزه در برابر گروه طالبان است تا با ایجاد دولتی مشروع و مردمی زمینه های ثبات و امنیت در افغانستان بوجود آید.

نوشته های هم‌سان

یک نظر

  1. سلام
    حمله به آموزشگاه کاج کار طالبان است. طالبان در نفرت و انزجار شان نسبت به هزاره ها و شیعیان هیچ تفاوتی با داغش ندارند. در زمان جمهوریت هم داعش نامی ساختگی برای کشتار مردم بود، اینک نیز چنین.

Back to top button