اخبار داخلی

تمدید لغو تحریم سفر های خارجی رهبران طالبان

آریاپرس

کمیتۀ تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیروز تصمیم به تمدید معافیت سفر 12 تن از رهبران طالبان را گرفت. این اشخاص که سال ها قبل به دلیل درج نام های شان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد، اجازه سفر های بین المللی را نداشتند، در سال 2019 به منظور شرکت در گفتگو های صلح، تحریم سفر های بینن المللی شان برداشته شد.

در جلسۀ دیروز 20 جون، کمیتۀ تحریم شورای امنیت فقط دو تن از اعضای کابینۀ طالبان را که یکی عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان و دیگری سید احمد شهیدخیل، معاون وزارت معارف طالبان اند، مورد تحریم سفر های خارجی قرار داد و اما سایر اعضای ای فهرست به مدت دو ماه از این تحریم معافیت حاصل کردند.

این تصمیم سازمان ملل در حالی گرفته می‌شود که دیده‌بان حقوق بشر، چند روز قبل طی گزارشی از سازمان ملل خواسته بود تا ملاهبت الله رهبر این گروه، عبدالحق وثیق، رییس استخبارات و محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان را مورد تحریم ها قرار بدهد.

فعالین مدنی و گروه های حقوق بشری در افغانستان این تصمیم سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داده و با اشاره به موراد صریح نقض حقوق بشر از جمله ممنوعیت تحصیل و کار دختران و زنان و کشتار مردم ملکی در ولایت پنجشیر، اندراب، خوست و فرنگ و سایر نقاط کشور، از سازمان ملل خواسته اند تا در قسمت این تصمیم تجدید نظر کند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button