سیاست

تلفات ناشی از زمین لرزه به 1000 کشته و 1500 زخمی رسید

چوپان

در حالی که باد و باران عملیات امداد رسانی به آسیب دیده‌گان زمین لرزه در ولایات جنوب‌شرقی افغانستان را مختل کرده است، گزارش ها می‌رساند که حدود یک هزار جسد از زیر آوار ها بیرون کشیده شده اند و حدود 1500 تن دیگر در این حادثه زخم برداشته اند.
در همین حال سازمان صحی جهان طی اعلامیه‌ای گفته است که وسعت مناطق زلزله زده، کار امداد رسانی را مشکل ساخته است.
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا طی تویتی ضمن اظهار تاسف از وقوع زلزله در افغانستان، گفته است که دولت امریکا در حال بررسی وضعیت است تا گروه های امداد را به محل بفرستد.


در حالی که تمام نهاد های بین المللی که حوادث طبیعی را بررسی و اندازه‌گیری می‌کنند، تایید کرده اند که زمین لرزۀ متذکره منشاء طبیعی داشته است، اما گزارش های به آریاپرس رسیده است که احتمال یک انفجار هستوی زیر زمینی را از طرف پاکستان در نزدیکی منطقۀ زمین لرزه را مطرح می‌کند.


باید متوجه بود که در طی دو روز گذشته زمین لرزه تنها حادثه طبیعی در افغانستان نبوده است. در همین تاریخ که مصادف با روز نخست فصل تابستان است، برف باری کم سابقۀ در مناطق مرکزی، به ویژه وبلایت بامیان اتفاق افتاد و امروز هم گزارش های مبنی بر بارش برف در نورستان در شبکه های اجتماعی به نشر رسیده است.


با توجه به این که انفجار های هستوی می‌توانند عاملی برای وقوع زمین لرزه، سونامی و تغییرات اقلیمی باشند، احتمال این که این زمین لرزه و بارش برف در فصل تابستان در مناطقی از افغانستان به دلیل آزمایش هستوی اتفاق افتاده باشند، دور از حقیقت نیست، اما این مورد باید از جانب نهاد های معتبر جهانی و کشور های منطقه به ویژه چین، هند و ایران که هر سه کشور به تکنالوژی آزمایش های هستوی دسترسی دارند، باید تایید گردد.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button