گزارش ها

احمد مسعود: ما در موضع دفاع از خود و سرزمین مان هستیم و به هیچ کس حمله و تجاوز نکرده‌ایم

منبع: العربیه فارسی

یادداشت آریاپرس: احمدمسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، گفتگوی با شبکه العربیه داشت که آریاپرس به دلیل اهمیت این گفتگو، فراز های از آن را به نقل از ویب سایت فارسی شبکه العربیه به نشر می‌رساند.

رهبری جبهه مقاومت در پاسخ به پرسش خبرنگار در رابطه به موقف جبهه مقاومت در برابر طالبان اظهار داشت، که تغییر موضع جبهه مقاومت در برابر طالبان به رفتار این گروه بستگی دارد. احمدمسعود افزود که طالبان هیچ تلاشی برای کسب مشروعیت مردمی نکرده و به پیشنهاد های ما جهت برقراری صلح و ثبات بی‌اعتنا بوده اند. در ادامه اضافه کرد که روی همین دلیل موضع ما در برابر طالبان تغییری نکرده است.

درخواست حکومت فراگیر

وی خاطرنشان کرد که بارها از طالبان خواستار مشارکت دیگر گروه‌ها و اقوام در ساختار حکومت شده است اما طالبان این پیشنهادات را رد کردند.

مسعود با تاکید بر این که او هرگز در هیچ حکومتی در افغانستان حضور نداشته و بخشی از سیستم فاسد و کشتار در کشورش نبوده، گفت که با روی کار آمدن طالبان امیدوار بود حکومت آنها به دنبال کسب مشروعیت مردمی باشد و فرصت مشارکت سیاسی را فراهم‌ کند. اما طالبان مانع مشارکت تمامی گروها و اقوام شد و نظامی تمامیت‌خواه مخالف با ارزش‌های اسلامی و ملی افغانستان در کشور برپا کرد.

با این حال مسعود ابراز داشت در صورت تغییر رویکرد طالبان و پذیرش گفت‌وگو و روند سیاسی، او نیز به نوبه خود صلح را بر جنگ ترجیح خواهد داد.

او گفت: «جنگ کنونی بر ما تحمیل شد. طالبان هیچ گزینه دیگری مقابل ما قرار نداده است.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان با یادآوری تلاش‌های میانجیگرایانه برای ایجاد صلح و توقف جنگ بیان کرد که بسیاری از طرف‌های خارجی از جمله برخی علمای اسلام برای حل مشکلات این کشور وساطت کردند اما طالبان همه این تلاش‌ها را رد و به او حمله کرد.

وی گفت: «ما در موضع دفاع از خود و سرزمینمان هستیم و به هیچ کس حمله و تجاوز نکردیم.»

ارزیابی حکومت طالبان

احمدمسعود در ارزیابی خویش از نحوه حکمرانی طالبان گفت که شرایط حال حاضر افغانستان به‌ویژه محروم‌کردن نیمی از مردم کشور یعنی زنان از کار و تحصیل و وضعیت انسانی و اقتصادی به‌خوبی گویای واقعیت است.

او با اشاره به ناکارآمدی کامل نظام آموزشی افغانستان به دلیل مهاجرت اکثر نخبگان و معلمان از کشور، حکمرانی طالبان را در همه زمینه‌ها شکست‌خورده دانست.

وی همچنین توضیح داد که شرایط کنونی به اختلافات عمده‌ای درون گروه طالبان و در سطح رهبران این گروه منجر شده است.

مسعود ابراز داشت: «شخصیت‌های بارز سیاسی حاضر به کمک و همکاری با طالبان نیستند چرا که این گروه هیچ فرصتی به دیگران جهت حضور در حکومت و روند سیاسی نداده است.»

او حضور خود در مذاکرات صلح با طالبان در دوحه، پایتخت قطر و دیگر کشورها را یادآور شد و گفت: «به طالبان گوشزد کردم که تصرف قدرت شاید آسان باشد اما حکمرانی در افغانستان سخت است. مشروعیت خود را فقط به اسلحه و زور وابسته نکنید.»

با این حال به گفته مسعود طالبان با تصرف کل کشور همان شیوه سابق را از سر گرفتند و شرایط کشور را بدتر از گذشته کردند.

رهبر جبهه مقاومت ملی در رابطه به حمایت جامعۀ جهانی از مقاومت مردم افغانستان گفت که شاید جامعه جهانی به او مانند پدرش کمک نکند اما به گفته مسعود او تنها از مردم کشورش درخواست کمک دارد و مطمئن است که خداوند در این راه به او کمک خواهد کرد.

مسعود خاطرنشان کرد، پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان مکانی امن برای گروه‌های تندرو و تروریستی شده و این گروه‌ها نه فقط امنیت افغانستان بلکه ثبات کل منطقه و شبه جزیره عرب را تهدید می‌کنند.

او تصریح کرد، ممکن است جهانیان از دور به شرایط کنونی افغانستان نظر کنند و مداخله‌ای انجام ندهند اما شرایط تحمیلی توسط طالبان دامنه‌گیر همه خواهد شد ‌و دیر یا زود واکنش جامعه جهانی را بر خواهد انگیخت.

نوشته های هم‌سان

Back to top button