ویژه بانوان

رولا غنی آمریکایی– لبنانی اصل برای نمایندگی از زنان افغانستان به واشنگتین می رود!

آریاپرس

بر بنیاد گزارش‌های منتشر شده، رولا غنی همسر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور سابق، قرار است تا چند روز دیگر به نمایندگی از زنان افغانستان در نشستی در واشنگتن صحبت کند.
رولاغنی همسرش اشرف غنی احمدی زی را  که در 25 مرداد/اسد سال 1400، زمانی که تقریبا همه‌ای افغانستان را بدون مقاومت به گروه تروریستی طالب تسلیم کرد و با چند نفر محدود از نزدیکانش و با مقدار زیادی پول از کابل فرار کرد، همراهی میکرد. 
رولا غنی کسی است که از زمان کارزارهای انتخاباتی بار اول اشرف غنی در ملاعام ظاهر شد و برای شوهرش کمپاین کرد.
او در سال 1398 در زمان کارزارهای انتخاباتی دور دوم کاندیداتوری غنی متهم به توزیع پول بخاطر جمع آوری رای به شوهرش، به زنان بی بضاعت شد که بعدا او توزیع این پول را از بودیجه وزارت مالیه تایید کرد، اما گفت که هیچ هدف سیاسی از این کار نداشته است.
خانم غنی هم‌چنان متهم به اختلاس در پروژه‌های مربوط به زنان، کود 91، خزانه بانک مرکزی، قراردادهای تدارکاتی و تعمییراتی که برادرش هم در این پروژه‌ها سهم داشت و به ویژه پروژه پرموت است. سیگار اداره‌ی بازرسی ایالت متحده امریکا برای افغانستان در گزارشی در سال 1397 به صراحت بیان داشت بود، پول‌های پروژه پرموت که مربوط اداره‌ی توسعه بین المللی ایالت متحده امریکا است حیف و میل شده. این پروژه توسط رولا غنی افتتاح و تحت مدیریت او قرار داشت.
اکنون این چهره جنجالی که خود در تباهی و بربادی مردم افغانستان به ویژه سرنوشت زنان شریک است؛ به ضیافتی می‌رود تا از زنان افغانستان نمایندگی کند و درباره آن‌ها سخنرانی نماید. این ضیافت بزرگ و مجلل از طرف سازمان زنان پیشرو جهان، (Women Forward International)در واشینگتن دی سی برگزار می‌شود. در این برنامه قرار است شماری از زنان هنرمند، دیپلمات‌های سفارت خانه‌ها، فعالین زنان افغانستان و اوکراین اشتراک کنند. سازمان زنان پیشرو جهان در اعلامیه خود در مورد این برنامه نوشته است که رولا غنی بانوی اول پیشین افغانستان مهمان ویژه این برنامه خواهد بود و درباره «توانمندسازی زنان افغان به وسیله صنایع خلاق» صحبت خواهد کرد.


اما در افغانستان و میان شهروندان کشور، این دعوت و سخنرانی بانو غنی واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. شماری از کاربران فعال در رسانه‌های اجتماعی و چهره‌های شناخته شده از این کارِ سازمان یادشده، انتقاد کرده و خواهان لغو سخنرانی خانم غنی شده اند. این کاربران با راه اندازی دو هشتگ و برنامه‌های گفتگوی آنلاین در اسپیس- توییتر و کلوپ‌هاوس مخالفت خود را ابراز داشته و باورمند هستند که رولا غنی یک انتخاب اشتباه برای این برنامه بوده و به هیچ وجه نمی‌تواند از زنان افغانستان نمایندگی کند. در عین حال که او و همسرش متهم به فساد مالی و حتا خیانت ملی که همان تسلیم دهی کشور به یک گروه تروریستی است، هستند و باید محاکمه شوند.
رولا سعاده غنی درشهر بیروت لبنان متولد شده و مسیحی مارونی است. بعد از انتخاب اشرف غنی به حیث رییس جمهور افغانستان بنام بی بی گل لقب داده شد.

نوشته های هم‌سان

Back to top button