اخبار داخلی

بیانیه‌ اتحاد فعالان حقوق بشر در پیوند به حادثه شهادت هزاره‌ها در دایکندی

اتحاد فعالان حقوق بشر افغانستان، در بیانیه‌ی کشتار ۱۴ تن از هزاره‌های ولایت دایکندی را محکوم کرده و آن را «نقض آشکار حقوق شهروندی، حقوق بشر، اصول انسانی و اسلامی و حقوق بین‌المللی» خوانده اند.

در بیانیه‌ی اتحاد فعالان حقوق بشر هم‌چنان آمده است که «براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، این کشتار به عنوان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، تعریف می‌شود.»

اتحاد فعالان حقوق بشر در این بیانیه از نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل خواسته اند تا «هرچه سریعتر اقدامات عملی و مؤثری را برای پایان دادن به این حشونت‌ها انجام دهند و مسٔولان این حملات» را به دادگاه بین‌المللی بکشانند.

حادثه اندوهبار کشتار ۱۴ تن از هزاره‌ها که روز قبل در مربوطات ولایت دایکندی اتفاق افتاد، یکبار دیگرآسیب پذیری هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را در برابر گروه‌های تروریستی و افراطی‌ای که اینک در سایه‌ی چتر حمایت گروه طالبان در افغانستان با خیال راحت مشغول فعالیت اند، نشان داد.

این حادثه همچنان نشان داد که برخلاف ادعای طالبان امنیت در کشور وجود ندارد و افراد خودسر، گروه‌های تروریستی و تبهکاران حرفوی هر زمانی که بخواهند در هر گوشه‌ای از کشور می‌توانند برای مردم مزاحمت و مشکلات ایجاد کنند.

با این که گروه داعش خراسان مسٔولیت این جنایت را برعهده گرفته است اما رسانه‌ها از قول شاهدان عینی گزارش داده اند که دو موترسایکل سواری که مرتکب این جنایت شدند، خود را از اعضای گروه طالبان معرفی کرده بودند و قبل از این که قربانیان خود را به رگبار ببندند، از آنها خواسته بودند برای پرس و جوی مختصر در یک صف بیاستند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با شریک ساختن تصاویر و ویدیوهای حادثه و مراسم تشییع جنازه‌ی قربانیان این واقعه‌ی المناک با بازمانده‌گان قربانیان این حادثه اظهار همدردی کرده و هشتگ «کشتار هزاره ها را متوقف کنید» را باز نشر کرده اند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button