فرهنگ و ادب

احمد شاه مسعود، در جشنواره بین المللی فیلم مونتریال

آریا پرس

شام بیست و سوم ماه می سال روان تماشاگران هیجان زده حاضر در تالار بزرگ «سینماتیک کبکواز» در شهر مونتریال کانادا، شاهد حضور احمد شاه مسعود، بیست و یک سال پس از درگذشت او بودند. 

  جشنواره بین المللی فیلم مونتریال که از سال 1977 به اینسو پیوسته برگزار میشود، بهار هر سال از سینماگران سراسر جهان میزبانی می کند، که آثار شان را برای ارزش‌یابی به هیأت داوران جشنواره می‌سپارند و پس از آن به تماشای علاقمندان هنر سینما. 

جشنواره بین المللی فیلم مونتریال ، پس از جشنواره های«کَن » و « اُسکار» از معتبرترین سکو ها برای داوری و معرفی آثار برتر و استعداد های نوظهور در زمینه هنرسینما در امریکای شمالی شناخته میشود. 

امسال این جشنواره میزبان احمد شاه مسعود فقید بود، که بیست و یک سال پس از شهادت روی پرده سینما ظاهر شد و هیات داوران و تماشاچیان را تحت تاثیر قرار داد. 

فیلم مستند «میراث مسعود» اثر روزنامه نگار، نویسنده و مستند ساز فرانسوی آقای نیکولاس جالوت، که دربخش فیلم های مستند تاریخی، جشنواره نامزد بود، از سوی هیات داوارن برنده جایزه برتر این بخش شناخته شد. 

مستند «میراث مسعود» روایت تا به حال بیان نا شده و دیده نشدۀ احمد مسعود است که هنوز در درۀ دور افتادۀ پنجشیر مبارزه شدید علیه طالبان را رهبری می‌کند. به لطف دسترسی انحصاری، این فیلم بی‌سابقه نشان می‌دهد که چگونه پدر و پسر زندگی خود را وقف حفظ عدالت و دستیابی به آزادی در افغانستان کردند. در حالیکه جهان بار دیگر شاهد حاکمیت رژیم طالبان است ، اوضاع در این کشور آشفته هرگز خطرناک‌تر از این نبوده است . 

  فیلم داستان زندگی احمد شاه مسعود، را از دوران کودکی تا آغاز مبارزه مسلحانه در برابر اشغال شوروی، شکست در سیاست، مبارزه با طالبان و تروریسم بین المللی و ترور او توسط القاعده به رهبری بن لادن، از چشم دور بین در بازه زمانی 93 دقیقه باز می گوید.  

مستند «میراث مسعود» در دنیای که اینک به کام دشمنان مسعود است، و در شرایطی که پسر او با همان مردمی که برای تحقق آرمان ها و اهداف او می‌جنگیدند، به گونۀ ناخواسته وارد یک دور دیگر مبارزه برای آزادی گردیده اند، خیلی اهمیت دارد. اهمیت این مستند نه از این جهت است که برای ما در مورد مسعود پدر و مسعود پسر سخن می‌زند. این مستند به این دلیل که روایت‌گر تاریخ سرزمین ماست، اهمیت دارد؛ روایت‌گر تاریخ مبارزه برای بقا، جنگیدن برای آزادی و تلاش برای زنده ماندن که از سده ها بدین‌سو سرنوشت مختوم مردم این مرز و بوم است.

در بخشی از این مستند احمدمسعود، پسر شهید احمدشاه مسعود که اینک رهبری جبهه مقاومت ملی برعلیه طالبان را به دوش دارد، می‌گوید: «افغانستان امروز به احمدشاه مسعود نیاز دارد، اما من احمدشاه مسعود نیستم و هرگز او نخواهم شد. این ممکن نیست. او یک رهبر کاریزماتیک بود که در یک دوران خاص و شرایط ویژه ظهور کرد و کارنامه های فوق العادۀ از خود به یادگار گذاشت. ما تلاش می‌کنیم پا جای گام های او بگذاریم، راه او را تعقیب کنیم و دیدگاه ها و اندیشه های او را عملی بسازیم. تلاش ما این است تا به مردم این امید را بدهیم که ما در حد توان خود، همان کاری های را انجام می‌دهیم که او انجام می‌داد. من از پرودگار خود می‌خواهم به من توفیق بدهد تا به کشور خود خدمت کنم. شاید در این راستا موفق گردم، یا شاید هم موفق نگردم، اما یک نکته کاملاً روشن است و آن این که هرگز از تلاش برای تحقق رویا های پدرم باز نخواهم ایستاد».

در مستند «میراث مسعود» ما تصاویر خیلی زیبا از افغانستان را می‌نگریم که اینک آن منظره ها و تصاویر زیبا، با هیکل های کریهـ طـالبان زشت و ناخوش گردیده اند.

نیکولاس جالوت، پیش از این نیز مستند های دیگری در باره افغانستان و احمد شاه مسعود ساخته است که مستند «هشدار مسعود» از مشهور ترین های آن هاست

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button