اخبار داخلی

آغاز دو باره درگیری های مرزی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی

آریاپرس

منابع آریاپرس ازولایت قندهار، خبر میدهند که امروز پنجشنبه برابر با 24 قوس 1401  میان طالبان و نیرو های مرزبان پاکستانی درگیری رخ داده است.

براساس گزارش، در درگیری های امروز که حوالی ساعت 11 قبل از ظهر به وقت محلی آغاز و تا پایان روز ادامه یافت، دوطرف با استفاده از توپخانه سنگین به‌سوی هم آتشباری نموده اند.

در رشته پیامک های شنیداری که به‌دسترس آریاپرس قرار گرفته است، صدای یکی از افراد طالبان به نام “سرحدی” شنیده می‌شود که به پشتو می‌گوید : “دروازه ورودی به پاکستان به دلیل جنگ که از ساعت 11 روز آغاز شده و تا این‌دم که ساعت تقریبا سه بعد از ظهر است به شدت ادامه دارد، به روی مسافرین بسته است.”

حملات توپخانه نیرو های مرزبان پاکستانی، روستای بنام “پکت پاچا” را آماج قرار داده است که در نتیجه منازل مسکونی در اثر اصابت گلوله توپ، ویران شده و مردم روستا را ترک کرده اند.

درحالی‌که مقامات امنیتی پاکستان، طالبان را مسئول آغاز درگیری های قلمداد کرده و می‌گویند آن‌ها به آتش‌باری طالبان به قلمرو پاکستان پاسخ داده اند، اما وزارت دفاع طالبان با نشر توییت، طرف پاکستان را متهم به آتش‌باری به خاک افغانستان نموده و ادعای طرف مقابل را رد  می کند.

خبرگزاری باختر که تحت کنترول طالبان است، از قول ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، وقوع درگیری میان دو طرف را تایید کرده است. ذبیح الله مجاهد جانب پاکستان را آغازگر درگیری خوانده و گفته است که طالبان گفتگو را راه حل معقول مشکلات می‌دانند.

در همین حال منابعی از چمن به آریاپرس تصاویری را فرستاده اند که کاروان های زرهی ارتش پاکستان را که راهی مرز اسپین بولدک هستند، نشان می‌دهد.

این در حالیست که درچند ماه گذشته طالبان و نیرو های پاکستانی چندین بار در نقاط مرزی ولایت های قندهار، کنر و جلال آباد درگیر شده اند. تازه ترین مورد این درگیری ها یک شبنه گذشته برابر با 20 قوس و در اسپین بولدک، به وقوع پیوست که در اثر آن ازجانب افغانستان 5 تن کشته و 22 تن زخمی شدند. وزیر دفاع پاکستان بعداً گفته بود که گروه طالبان از جانب پاکستان به خاطر آن درگیری معذرت خواسته است.

هرچند مقام های طالبان پس از هر درگیری با جانب پاکستان، سؤتفاهم را علت آغاز درگیری ها دانسته و از ارایه جزییات خود داری می‌ورزند، اما به نظر می‌رسد که به بن رسیدن مذاکرات صلح میان تحریک طالبان پاکستان و دولت آن کشور،که به میانجیگری شاخه حقانی طالبان، روبراه شده بود؛ سبب اصلی بروز نارضایتی میان دو طرف شده و این درگیری ها جرقه های خشم کرنیل های پاکستان نسبت به طالبان و امارت آنها باشد. درحالی‌که طالبان هرنوع اعتراض و انتقاد را با سرکوب شدید پاسخ می‌دهند، و در برابر مخالفان مسلح داخلی امارت از روش های خشن استفاده می‌کنند، در برابر ورود نیرو های پاکستانی به خاک افغانستان و آتش‌باری توپ‌خانه مرزبانان پاکستانی اما دم از گفتگو و مذاکره می‌زنند.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button