گزارش ها

کشته شدن انصاری؛ شادی مردم و غم طرفدارانش

آریاپرس

مولوی مجیب الرحمن انصاری یکی از چهره های تندرو دینی، روز جمعه ۱۱ سنبله در مسجد جامع گازرگاه که از عبادتگاه های معروف و خیلی قدیمی شهر هرات است، توسط یک حمله کنده اتحاری به قتل رسید. در این حمله، به شمول مولوی انصاری و محافظانش، ده‌ها نفر جان باختند.

بسیاری او را قربانی رویداد خشونت آمیزی خواندند، که خود یکی از مبلغان آن بود. حامیان او اما انصاری را روحانی بزرگ و مورد احترام خوانده‌اند.

او ده سال پیش زمانی در رسانه های افغانستان به حیث یک چهرۀ رادیکال مذهبی مطرح شد، که مانع برگزاری کنسرت یکی از آوازخوانان افغانستان در شهر هرات گردید.

انصاری در دوران جکومت جمهوریت در منطقه گازرگاه شهر هرات، نهاد امر به معروف و نهی از منکر تاسیس کرد. ایجاد این نهاد واکنش‌های زیاد به دنبال داشت.

پس از روی کار آمدن طالبان، او به این گروه پیوست و سخنرانی‌های آتشینی به نفع طالبان داشت.

او در یکی از خطابه‌هایش گفت: «این را قسم یاد می‌کنم که اگر همین لحظه بزرگان امارت اسلامی اجازه بدهند، مجاهدین جان برکف پرچم لا اله الا الله (پرچم طالبان) را در کاخ سفید آمریکا خواهند برافراشت.»

به همین‌گونه در نشست علمای گروه طالبان در تالار لویه جرگه گفت: «مجموع علمای سرتاسری افغانستان به این فتوا صدا بلند کنند کسی که در مقابل حکومت اسلامی ما قد بلند کند، باید سر زده شود و از بین برود.»

این سخن انصاری واکنش های منفی زیادی را در قبال داشت.

این مولوی سنی مذهب دیدگاه تندروانۀ در مقابل مذهب شیعه داشت. همچنان زنان متعرض کابل را بارها با الفاظ زشت و واژه های نامناسب یاد کرده بود و اعتراض شان را بردگی خارجی ها و اعمال کفر آمیز گفته بود.

مرگ مولوی انصاری در میان مردم افغانستان واکنش‌های گوناگونی را به همراه داشت و اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان، با نشر این خبر ابراز خرسندی کردند.

صبغت الله احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی اما در توییتی این حمله انتحاری را محکوم کرده و برای شهدا این حادثه آرزوی آرامش ابدی و برای زخمیان شفا عاجل کرده است. هم چنان حامد کرزی، داکتر عبدالله و یک عده دیگر این حمله انتحاری را محکوم کردند. جنازه مولوی انصاری امروز در حالی که صد ها تن از هوادارانش گرد آمده بودند، در شهر هرات به خاک سپرده شد.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button