گزارش ها

پوتین: پس از خروج امریکا از افغانستان، گروه های تروریستی در این کشور فعال‌تر شده اند

آریاپرس

ولادیمیرپوتین؛ رییس جمهور فدارتیف روسیه در نشستی که با مشاوران امنیت ملی کشور های عضو «فارمت مسکو» در کاخ کریملین داشت، اظهار نمود که پس از خروج امریکا از افغانستان گروه های تروریستی بین المللی به شمول سازمان القاعده در این کشور فعال‌تر شده اند.

کشورهای هند، چین، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان، قزاقستان، قرغیزستان و ترکمنستان از اعضای «فارمت مسکو» هستند که پنجمین جلسه مشاوران امنیت ملی این کشورها روز گذشته در مسکو با سخنرانی نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه، آغاز به کار کرد.

«فارمت مسکو» که به ابتکار روس ها برای تبادل اطلاعات و مشوره میان نهاد های امنیتی کشور های همسایه‌ی افغانستان ایجاد گردیده است، در تلاش است تا از طریق ایجاد یک میکانیزم همکاری منطقوی خلای را که به دلیل خروج شتاب‌زدۀ امریکایی ها از افغانستان در این کشور ایجاد شده است، پر نماید.

در گذشته در جلسات فارمت مسکو، نماینده‌ی از طالبان نیز حضور می‌داشت، اما در این جلسه با وجود تقاضا و اصرار طالبان، از آنها برای شرکت دعوت نشده بود.

پوتین در بخشی از سخنان خود اظهار داشت با وجود این که تنش ها متعددی در جهان به شمول جنگ اوکراین وجود دارد، اما این تنش ها از اهمیت موضوع افغانستان نمی‌کاهد. او با انتقاد از کشور های غربی گفت که همین اکنون براساس اطلاعات دولت روسیه حدود چهار ملیون نفر در افغانستان در فقر مطلق به سر می‌برند که نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

پوتین هم‌چنان از قرار گرفتن سلاح های بازمانده از امریکایی ها در افغانستان، به دست گروه های تروریست، اظهار نگرانی کرد. نیکلای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه نیز در سخنرانی خود در این نشست، از افتادن سلاح های امریکایی به دست گروه های تروریستی و یا استفاده از آن‌ها در برابر مردم افغانستان نگرانی خود را اظهار نمود.

پوتین در سخنان خود نارضایتی شدید خود را از وضعیت رو به رشد تولید و تجارت مواد مخدر، قدرت‌مند شدن گروه های تروریستی در افغانستان و تلاش های کشور های «خارج از منطقه» برای ایجاد پایگاه‌ها تحت نام مبارزه با تروریزم ابراز کرد.

در حالی که روسیه درگیر جنگ اوکراین و مشکلات داخلی و خارجی دیگر است، پرداختن به مسأله‌ی افغانستان نشان می‌دهد که افغانستان برای دولت روسیه اهمیت ویژه دارد. این در حالی است که روز گذشته جو بایدن، رییس جمهور امریکا در سخنرانی خود برای کنگره و مجلس نماینده‌گان امریکا اسمی از افغانستان نبرد که مورد انتقاد شدید سناتوران و نماینده‌گان جمهوری خواه امریکا قرار گرفت.

موردی که در سخنرانی پوتین به آن اشاره صورت نگرفت، موضوع وضع محدودیت ها در برابر تحصیل، کار و فعالیت های اجتماعی زنان از جانب طالبان بود. در حالی که اکثریت کشور های جهان و نهاد های بین المللی حامی حقوق بشر نارضایتی های شدید شان را از وضع محدودیت ها برای زنان در افغانستان ابراز کرده اند، این مورد در سخنان پوتین به مشاهد نرسید؛ احتمالا روسیه نمی‌خواهد با عنوان کردن این مسایل طالبان را تحت فشار قرار بدهد.

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button