تاریخ افغانستان

روز شمار وقایع (حمل – جوزا 1401 خورشیدی)

تهیه و ترتیب: احمدضیا کچکنی

یادداشت آریاپرس: تقویم، روز ها و لحظات تاریخ است. در کشور ما افغانستان که حوادث به گونۀ دراماتیک اتفاق می‌افتند، گاهی گرفتن رد حوادث تاریخی به ترتیب زمانی آن دشوار و نیازمند ساعت ها تحقیق و پژوهش در لابلای خبرها و گزارش های رسانه ها می‌شود تا بدانیم فلان حادثه مشخصاً در کدام روز اتفاق افتاده است.

برای آسان دریافتن مناسبت های تاریخی، سنت نوشتن «روزشمار وقایع» در میان علاقمندان تاریخ و خبرنگاران رواج پیدا کرده است. براساس این سنت، پدید آورندۀ «روزشمار وقایع» با استناد به منابع معتبر و قابل اعتماد حوادث را به ترتیب زمانی آن در یک ستون عمودی درج می‌‎کند، بدون این که به دیدگاه یا داوری خود در مورد آن حوادث، اجازۀ دخالت بدهد. بدین ترتیب محققین و پژوهشگران هرگاه نیاز داشته باشند، بدانند فلان حادثه در کدام روز و پس از کدام حادثه و قبل از کدام واقعه اتفاق افتاده است، به «روزشمار وقایع» مراجعه می‌کنند و طی چند دقیقه جستجوی شان به نتیجۀ مطلوب می‌رسد.

به دلیل همین اهمیت «روزشمار وقایع» است که آریاپرس اقدام به نشر آن کرده است. دور اول روز شمار وقایع که در برگیرندۀ حوادث سال های مقاومت اول (۱۳۷۵ – ۱۳۸۰) می‌گردید، توسط محترم رحمت الله بیگانه نویسنده و خبرنگار ورزیدۀ کشور ما تدوین گردیده بود که به آریاپرس افتخار نشر آن را دادند و اینک محترم احمدضیا کچکنی، حوادث سال ۱۴۰۱ خورشیدی را تدوین کرده است که خدمت علاقمندان تاریخ پیشکش می‌گردد.

آریاپرس سلسلۀ نشر «روزشمار وقایع» را ادامه خواهد داد تا منبعی باشد برای پژوهشگران و علاقمندان تاریخ روز های سیاه سرزمین ما. به امید آن که خورشید آزادی روزی دوباره بر فضای سرزمین ما بدرخشد.

نوشته های هم‌سان

Back to top button