گزارش ها

جزییاتی در باب نامۀ افشا شده

آریاپرس

نامۀ به رسانه ها و صفحات اجتماعی درز نموده است که در آن نام های تعدادی از اراکین نسبتا بلند پایه‌ای حکومت قبلی دیده می‌شود که از ئیس جمهور و دولت امریکا خواسته اند تا ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را آزاد ساخته و آن را دوباره در اختیار این نهاد بگذارند تا از آن به هدف سیاست های پولی و استقرار پول افغانی استفاده صورت گیرد. موارد ذیل نکات قابل تأمل این نامه اند:

  1. این نامه از طرف خانم فاطمه گیلانی رییس اتاق فکر آینده افغانستان یا (Afghanistan Future Thought Forum) امضا شده است که ایشان به معرفی نیاز ندارند. بی‌تردید خواننده‌گان میدانند که فاطمه گیلانی یکی از لابی‌گران مشهور طالبان بوده و خانواده ایشان نه از حالا که از چندین نسل به این طرف برای استراتیژی و اهداف بیگانه مخصوصاً انگلیس و شاخه های مختلف سیاست کلان انگلیس در افغانستان که اینک بوسیله پاکستان به پیش برده می‌شود، کار می‌نمایند. نهاد موسوم به «اتاق فکر آینده افغانستان» که خانم گیلانی رییس آن است، اندکی بیشتر از یک سال می‌شود که ایجاد شده است. براساس اطلاعاتی که به دسترس آریاپرس قرار گرفته است، این اتاق فکر قرار بود قبل از فروپاشی حکومت قبلی، داخل روند مذاکرات صلح در قطر گردد که به دلیل مخالفت بعضی از سران حکومت قبلی، این هدف عملی نشد، اما پس از تسلیم دهی کابل به گروه طالبان این نهاد با اندک تغییراتی در اعضای آن وارد مرحله عملیاتی گردید و چنان که از کارکرد هایش استنباط می‌شود، لابی‌گری برای طالبان عمده‌ترین محور فعالیت های این نهاد را تشکیل می‌دهد.

ظاهر این نهاد را چنان آرایش و پیرایش کرده اند که یک نهاد مدنی متشکل از شخصیت های اکادمیک به نظر برسد، اما در اصل این اتاق فکر یک نهاد سیاسی برای لابی‌گری طالبان بوده که ماموریت اصلی آن شست و شوی قباحت ها و کراهیت ها از چهرۀ طالبان است. اظهارات خانم گیلانی در کنفرانس انتالیای ترکیه در حضورداشت وزیران خارجۀ طالبان و کشور ترکیه خود دال به این مدعاست.

در نامۀ لو رفته، برعلاوه خانم گیلانی، امضای شخص دیگری به نام سلطان برکات نیز به چشم می‌خورد. سلطان برکات، رئیس مرکز مطالعات بشری و منازعات (Center for Conflict and Humanitarian Studies)   در دوحه و همچنان استاد افتخاری در یکی از دانشگاه های انگلستان است. داکتر برکات ازهم‌کاران نزدیک طالبان درطی سالهای گذشته و در جریان پروسۀ مذاکرات صلح بود. سلطان برکات از حامیان مخفی ومرموز پشت پردۀ طالبان است که او را بیشتر در حواشی جلسات مهم بین المللی می‌بینیم که در حال جذب حمایت های سیاسی برای طالبان است. در طی چند ماه گذشته دفتری که او ریاست آن را برعهده دارد، تأمین کننده مالی و لوژستیکی جلسات و کنفرانس های متعددی در راستای به رسمیت شناختن و حمایت از طالبان می‌باشد، که در این زمینه می‌توان از حمایت مالی نهاد دکتر برکات از فعالیت های اتاق فکر آینده افغانستان به ریاست فاطمه گیلانی، تدویر جلسات مهم در قطر و تدویر کنفرانس استانبول پیرامون افغانستان که ماه گذشته در کشور ترکیه برگزار گردید، یاد کرد.

در پای این سند نام های دیگری نیز به نظر میرسد که بیشتراز نزدیکان داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح حکومت قبلی و از چهره های مشهور جبهه مقاومت ملی اول تحت رهبری قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود بود. حضور این آقایان و خانم ها مانند محمد علم ایزدیار- معاون مجلس سنای حکومت قبلی، عبدالقهار عابد، رئیس دفتر ونزدیک‌ترین فرد به داکتر عبدالله، فرخنده زهرا نادری، عمر صمد، شاه گل رضایی و حبیبه سرابی، این گمان را که داکتر عبدالله از متن و محتوای این نامه باخبر باشد، تقویت می‌کند و این احتمال را بوجود می‌آورد که ممکن ایشان در حال تفاهم و کنار آمدن با گروه طالبان باشد تا برای خود و افراد نزدیکش مناصبی را در حکومت فعلی تحت قیادت طالبان دست و پا کند.

قابل ذکر است که برخی از افرادی که در این نامه اسم های شان درج است، از طریق رسانه ها یا شبکه های اجتماعی از محتوای نامه اظهار بی‌خبری کرده اند، اما با توجه به فعالیت های دکتر برکات و دقت او در تنظیم برنامه هایش بعید به نظر می‌رسد که او در پای متنی که دیگران از محتوای آن بی‌خبر باشند، امضا کرده باشد. احتمال دارد که پس از افشا شدن نامه و برای به اصطلاح جمع کردن رسوایی ناشی از افشای نامه، تصمیم گرفته باشند تا اعضا از محتوای نامه اظهار بی‌خبری کنند.

  • نکته‌ی قابل تأمل دیگر در نامۀ افشا شده این است که در آن گفته شده بانک مرکزی افغانستان یک نهاد مستقل بوده، حکومت فعلی در تصامیم آن نقشی نداشته و توسط افراد مسلکی اداره و مدیریت میگردد. این ادعا در زمانی صورت میگیرد که در گزارشی که وال استریت ژورنال به تاریخ 11 مارچ 2022 به نشر رسانیده، آمده است که رهبری بانک مرکزی افغانستان توسط تروریستان جهانی به پیش برده میشود. در این گزارش از احمدضیا آغا مشهور به نوراحمد آغا، معاون اول بانک مرکزی افغانستان که در فهرست تعزیرات سازمان ملل و نهاد های مالی امریکا به عنوان یک تروریست جهانی قرار دارد و حاجی محمد ادریس از افراد مهم گروه طالبان که به حیث رئیس بانک مرکزی افغانستان ایفای وظیفه مینماید، تذکر به عمل رفته است.

این در حالیست که پس از تسلیم دهی کابل توسط حکومت قبلی به طالبان، رژیم طالبان از جانب مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده، داد و ستد های پولی میان افغانستان و سایر کشور ها مسدود گردیده و ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از جانب ایالات متحده امریکا در حالت تعلیق قرار گرفته است.

گزارشاتی که از کابل به آریاپرس می‌رسند، حاکی از آن است که نظام طالبان در وضعیت خیلی بد اقتصادی قرار دارد. طالبان نه تنها توانایی پرداخت معاش کارمندان دولت را ندارند، بلکه نمی‌توانند نیرو های خود را نیز اکمال و اعاشه کنند، از جانب دیگر اگر جنگ ها در سال آیندۀ خورشیدی در افغانستان شدت بگیرد، مدیریت این جنگ ها برای طالبان بدون دسترسی به ذخایر ارزی افغانستان، خیلی دشوار خواهد بود.

لینک گزارش واشنگتن پست در مورد بانک مرکزی افغانستان:
https://www.wsj.com/articles/sanctioned-taliban-financier-tapped-to-help-lead-afghan-central-bank-11647003720

نوشته های هم‌سان

Back to top button