اخبار داخلی

اعلامیۀ شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان

آریاپرس

پیرامون جنایت‌های روزافزونِ گروه طالبان و استقبال از گزارش اخیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

بتاریخ 20 جوزای سال 1401 هجری خورشیدی، رهبری «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» تشکیل جلسه داد. در این نشست، گام‌های موثری به‌منظور تقویت انسجام و وحدت عملی جریان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های مدافعِ مردم افغانستان برداشته شد و همۀ اشتراک‌کنندگان با اتفاق آراء بر ضرورت اعادۀ حاکمیت ارادۀ جمعی مردم افغانستان برسرنوشت‌شان تاکید نموده و امکانات و گزینه‌های مختلفِ عدالت‌‌بنیاد را برای رسیدن به این هدف به بررسی گرفتند.
برعلاوه، جلسۀ نام‌بُرده ضمن بحث روی نهایی‌سازی موضوعات تخنیکی، ساختاری و تشکیلاتی شورا، اَعمال جنایت‌کارانه و ضد حقوق‌بشریِ روزافزونِ گروه طالبان در مناطق مختلف افغانستان، به‌ویژه ولایت‌های پنجشیر، بغلان و تخار را محکوم نموده و بر نیازِ توقفِ هرچه عاجلِ عمل‌کردهای مذبوحانۀ مذکور تاکید کرد. هم‌چنان در این نشست در مورد گزارش اخیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر و برگشت بعضی مقام‌های حکومت پیشین به کشور بحث‌وتبادل‌نظر صورت گرفت.
1. باگذشت هرروز از حاکمیت غدرآمیز و غاصبانۀ گروه طالبان دامنۀ ظلم، هراس‌افکنی و کشتار‌های هدف‌مند و سیستماتیک در میان لایه‌ها و اقشار گوناگونِ جامعه بصورت شدید گسترش یافته و ابتدایی‌ترین حقِ مردم افغانستان که همانا حق حیات می‌باشد در معرض نابودی قرار گرفته‌است. این گروه با ارتکاب اعمال ضّد موازین دینی، اخلاقی، جنگی و حقوق‌بشری ماهیّت اصلی خویش را به نمایش گذاشته‌است‌ و نشان می‌دهد که خلاف بعضی توقعات خوش‌بینانۀ داخلی و بین‌المللی تغییرناپذیر می‌باشد و به‌جز ادامۀ حاکمیت غیرمشروع و ظالمانۀ خویش، در قبال آیندۀ کشور هیچ‌نوع مسوولیت‌شناسی ندارد. مفاهیمی چون حقوق‌بشر، آموزش‌وپرورش، کرامت انسانی، عدالت، مردم‌سالاری، اعتدال‌گرایی، همزیستی، حاکمیت قانون، حکومت‌داری و سایرِ ارزش‌‌های توسعه‌آفرین و انسان‌ساز، در سایۀ حاکمیت سلطه‌گرایانۀ گروه طالبان به مفاهیم متروک تبدیل شده و بجای آن‌ها پدیده‌های مرتجعی مانندِ تحقیر، جهل‌گستری، شکنجه، ظلم، دیکتاتوری، افراط‌‌‌‌گرایی، تفرقه‌افکنی و هرج‌مرج بر جامعه مستولی شده‌اند.
مُضاف بر ارایۀ فهم بدوی از دین در ارتباط به حقوق زنان مسلمان و شجاع افغانستان، از جمله حجاب، و سرکوب آن‌ها بدین‌بهانه، کشتار بی‌رحمانۀ اسیران و شکنجۀ افراد بی‌گناه از دیگر اعمال فاجعه‌بارِ گروه طالبان است که در تضّاد با آموزه‌های اسلامی، حقوق‌ بین‌الملل بشردوستانه و کنوانسیون‌های مربوط به چگونگی رفتار با اسیران جنگی، مشخصا کنوانسیون 1949 ژنو، قرار دارد. براساس روایت‌ها و گزارش‌های موثق، چند روز پیش در ولایت‌های پنجشیر و بغلان، گروه طالبان شماری از نیروهای مدافع مردم را پس از اسارت با توحُّشِ تمام سر بریدند. این در حالی‌ست که قرآن‌کریم در آیه‌های مبارکۀ 8-10 سورۀ انسان و آیۀ 70 سورۀ انفال بر رفتار نیک با اسیر تاکید نموده و حفاظت مصوونیت از کرامت و انسانیّت او را مهم می‌داند.
از جانب دیگر، در ادامۀ اعمال ضدّ اسلامی، انسانی و مردمی گروه طالبان، برخی- به اصطلاح- مقام‌های این گروه اخیراً فتوا داده‌اند که حامیان مبارزات و مقاومت‌ها‌ی آزادی‌طلبانه علیه رژیم حاکم، واجب‌القتل می‌باشند. این اظهارات جان مردم افغانستان را بیش‌تر از هر زمانی به خطر انداخته و با وارد ساختنِ اتهام‌های من‌درآوردی و بی‌بنیاد، زمینۀ شکنجه و قتل مردم را فراهم می‌سازد. گروه طالبان باید بداند محبوب مردم کسانی‌اند که برای آن‌ها آزادی و عدالت به ارمغان می‌آورند نه کسانی‌که پیوسته بر مردمان ستم روا می‌دارند.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان افزون بر این‌که چنین اظهارات را نشانه‌ی هراس و انزوای مردمی گروه طالبان می‌داند، از علمای کرام می‌طلبد تا در برابر رفتارهای غیرمشروع و ظالمانۀ طالبان سکوت ننموده با ادای مسوولیت ایمانی و تاریخی خویش، جلوِ بدنامی دین مقدس اسلام را بگیرند و سهم هدایت‌گرانه و روشن‌گرانۀ‌شان را در قبال حفاظت از حقیقت، عدالت و مردم انجام دهند.
2. مرتبط به جنایت‌های گروه طالبان، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در تازه‌ترین گزارش خویش، مورخ 10 جون 2022، بیان داشته‌است که گروه مذکور در ولایت پنجشیر و دیگر ولایت‌ها افراد ملکی را به‌طور غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده‌است و هم‌چنان دست به اعدام‌های صحرایی و جستجوی خانه‌به‌خانه زده‌اند که چنین اقدام‌هایی مصداق جنایت جنگی می‌باشند. این بیانیه توسط فرستادۀ ویژۀ شورای حقوق‌بشرِ سازمان ملل‌متحد برای افغانستان که چندی پیش طالبان مانع سفرِ او به پنجشیر و بعضی نقاط ستم‌دیدۀ کشور شده بودند نیز تایید شده و گفته است که یافته‌های سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر پیرامون جنایت‌های جنگی گروه طالبان با تحقیقات او مطابقت دارد.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از گزارش یادشده و موضعِ منصفانۀ سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر مبنی بر روی‌دست‌گیری فشارهای بیش‌تر و وضع محدودیت‌های سفر برای گروه طالبان استقبال نموده و تاکید می‌نماید که یافته‌های این گزارش یک‌بار دیگر بر مبارزۀ مشروع و روایت‌های مردم افغانستان در بارۀ رفتار جنایت‌کارانۀ طالبان مُهر تایید زد و نشان داد که این گروه با کتمان حقایق هرگز نمی‌تواند جامعۀ جهانی و مردم افغانستان را فریب دهد.
3. در چنین شرایطی، شماری از چهره‌های سیاسی و حکومتی پیشین فریب کمیسیون نام‌نهاد طالبان برای تماس با شخصیت‌ها را خورده و به کشور برگشته‌اند. با اذعان به حق انتخاب این شخصیت ها، مردم افغانستان از آن‌ها توقع دارند با اظهارات، فعالیت‌ها و نمایش‌های مدیریت‌شدۀ‌شان، بر جنایت‌ها و حاکمیت غاصبانۀ طالبان مشروعیت نبخشند و به یاد داشته باشند که مردم رفتار آن‌ها را زیرنظر دارند و اتفاق‌های روزهای دشوار را فراموش نمی‌کنند.
در پایان، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، ضمن تجدید پیمان با مردم عزت‌مند کشور به منظور دست‌یافتن به حق تعیین سرنوشت و زندگی آزاد و آبرومندانه، مجدداً اظهار می‌دارد پیش از اینکه سیاست‌ها و رفتار افراط‌گرایانه و تروریست‌پرورانۀ گروه طالبان امنیت منطقه‌ای و جهانی را بیش‌تر از این به خطر بیندازد، ضرورت مبرم است تا جهان مردم افغانستان را در اعادۀ حاکمیت قانون، ارادۀ جمعی مردم و تامین صلح پایدار همکاری نماید.

و من الله التوفیق

نوشته های هم‌سان

Back to top button