فرهنگ و ادب

«آن سوی خط سکوت» در پاریس

آریاپرس

شهرداری شهر پاریس به همکاری کتاب‌خانه‌ی مرکزی شهر پاریس، جمعه 30 مارچ فلم «آن سوی خط سکوت» از ساخته‌های هنرپیشه و کارگردان موفق سینمای افغانستان، همایون پاییز را برای تعدادی از تماشاچیان فرانسوی، ایرانی و افغانستانی به نمایش گذاشت.

فلم «آن سوی خط سکوت» که براساس شعر و متنی از بانو زینت نور، شاعر افغانستانی در 2017 توسط همایون پاییز در کابل ساخته شد، فلمی‌ست کاملاً متفاوت. به قول آقای شمس الحق آریانفر «فلم «آنسوی خط سکوت » نمودی از سینمای مدرن را به نمایش می گذارد که درکشور ما پیشینه نداشته ویا نهادینه نشده است.»

فلم روایت خطی ندارد و داستانی مشخصی را دنبال نمی‌کند، در این فلم که فاقد دیالوگ و گفتگو است، بیننده نظاره‌گر زنده‌گی، عوالم و حالات روانی کرکتر مرکزی فلم است که می‌تواند نمادی از انسان معاصر؛ انسانی تنها مانده که جز با تعدادی نماد که برخی از آن‌ها در هیأت نقاشی‌هایی به دیوار اتاقش آویخته شده اند، با هیچ چیز دیگری در این دنیا احساس نزدیکی و آشنایی نمی‌کند، باشد. شخصیت مرکزی فلم هرکجا می‌رود، صداهای مبهم و وهم‌انگیزی در پس‌زمینه‌ی تصویر او شنیده می‌شوند؛ صداهای که گویی از اعماق دستگاه عظیم خلقت بر می‌آیند و انسان را از سرنوشت مختومش که همانا تنها زیستن و تنها رفتن است، هشدار می‌دهند.

زمانی که این فلم در سال 2017 در سینما های کابل روی پرده رفت، مورد استقبال، نقد و ارزیابی وسیع فرهنگیان، نویسنده‌گان و منتقدین سینما قرار گرفت، ده‌ها نقد، شرح و تفسیر در مورد این فلم در رسانه‌های کشور به چاپ رسید، که این امر نشان‌دهندۀ توجه جامعه‌ی ادبی و هنری افغانستان نسبت به این اثر است.

همایون پاییز که در کنار نقش‌آفرینی در ده‌ها فلم، ساخت حدود 20 فلم را در کارنامه‌ی هنری خود دارد، فلم‌سازی است با دغدغه‌های اجتماعی و فلسفی. رد پای دغدغه‌های فلسفی پاییز را که گاه با چاشنی‌های از عرفان اصیل خراسانی همراه است، تقریباً در همه فلم‌های که او ساخته است می‌توان دریافت. فلم‌های پاییز سراپا آراسته با نمادهای اند که گاه برای کالبد شگافی آن نمادها نیاز است تا به اعماق تاریخ سفر کرد و از مرز تاریخ و اسطوره رد شد و به سرزمین مرموز اساطیر گام گذاشت تا بتوان نمادهای پاییز را دریافت و بدین ترتیب وارد دنیای حماسی و هول‌انگیز هنر پاییز گردید.

دوستی که در مراسم نمایش «آن‌سوی خط سکوت» شرکت کرده بود، از تاثیر فلم بر روان بیننده‌گان که اکثر شان سینماگران فرانسوی بودند، سخن می‌گفت. فلمی کوتاه (33 دقیقه‌یی)، بدون دیالوگ، ساخته شده در یک ماه و با کمترین امکانات تخنیکی اما از لحاظ محتوا خیلی عمیق، تاثیر شگرفی بر روان بیننده‌گان فرانسوی افگند.

در ختم برنامه‌ی نمایش فلم، همایون پاییز کارگردان و میرویس آرش فلم‌بردار «آن‌سوی خط سکوت» به پرسش‌های بیننده‌گان پاسخ گفتند. عتیق رحیمی، نویسنده و فلم‌ساز افغانستانی الاصل فرانسوی که در پاریس زنده‌گی می‌کند، در ختم نمایش فلم به خبرنگاری که غرض پوشش این مراسم آمده بود، اظهار داشت که جامعه‌ی هنری افغانستان پس از سقوط این کشور، اینک در تبعید به سر می‌برد. اما او اظهار امیدواری کرد که هنرمندان و سینماگران افغانستان در خارج از کشور بتوانند با استفاده از زمینه‌ها و امکاناتی که در بیرون از افغانستان برای شان مساعد است، دست به خلق آثار هنری بزنند تا چراغ هنر افغانستان را هم‌چنان روشن نگهدارند.

اکران فلم «آن‌سوی خط سکوت» در پاریس بی‌تردید توجه جامعه‌ی ادبی و هنری فرانسه و در مجموع اروپا را به هنرمندان، سینماگران و نویسنده‌گان افغانستانی معطوف خواهد کرد و این عطف توجه بی‌تردید زمینه‌های را برای خلق آثار جدید هنری فراهم خواهد ساخت.

دوستان اگر علاقمند تماشای فلم «آن‌سوی خط سکوت» باشند، می‌توانند آن را با کلیک کردن بر لینک ذیل تماشا کنند:

نوشته های هم‌سان

هم‌چنان بنگرید
Close
Back to top button