اخبار علمی و فرهنگی

نخستین کتاب «مقاومت» زیر عنوان «افغانستان- تواریخ مقاومت» منتشر شد

عبید مهدی

پروفیسور دانیال سلواتور شیفر استاد دانشگاه سلطتنی بلژیک، مجموع مقالات خود در رابطه به مقاومت افغانستان را چاپ کرد. این اثر نخستین کتابی است که در راستای دفاع از مقاومت منتشر می‌شود و جانب انتشارات (Samsa) در بلژیک در ۱۰۴ صفحه به جاپ رسیده است. در مقدمه‌ی کتاب، آقای شیفر، روشِ بیرون شدن نیروهای ناتو از افغانستان را «شرم‌آور» توصیف کرده است و رها کردن مردم افغانستان به دست طالبان را «خیانت» خوانده است. نویسنده با انتقاد شدید از جامعه‌ی جهانی به خصوص کشورهای غربی، وضعیت مردم افغانستان زیر ظلم و ستم گروه طالبان را با وحشی‌گری‌های نیروهای نازی در جریان جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و آنرا غیر قابل پذیرش توصیف کرده است. او به عنوان یک فیلسوف و انسانِ‌آزاد، خود را از دید اخلاقی موظف به همکاری به مردم افغانستان می‌داند. پروفیسور شیفر، تلاش‌های خود برای نجات این مردم از دست گروه تروریست طالبان را، بخشی از رسالت معنوی خود برای ساختن یک دنیای بهتر برای همه انسان‌ها عنوان کرده است.

در طرح جلد کتاب،‌ کلاه پکول شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان بر روی کره‌ی زمین نقش بسته است. نویسنده‌ در این رابطه می‌گوید: «این دنیای ماست، کره‌ی زمین، با افغانستانِ سرخ بر روی آن. افغانستان امروز، قلب خون‌چکان دنیای ماست. در بالا اما کلاه پکول است، کلاه فرمانده مسعود، بزرگترین و قوی‌ترین نماد مقاومت در برابر طالبان!»

در بخش نخست کتاب، نویسنده دلایل خود برای دفاع از مردم افغانستان در برابر گروه طالبان را بیان می‌کند. سپس در چند مقاله‌ی جدی و تند، روش حکومتداری ظالمانه، اعدام‌های صحرایی، نمایش اجساد، نابود کردن رسانه‌ها و آزادی‌ بیان، محدودیت بالای زنان، محروم ساختن دختران از آموزش و غیره رفتارهای ضد بشری طالبان را به بررسی گرفته و آنرا محکوم می‌کند. 

پروفیسور شیفر به روشنی بیان می‌کند که همکاری با مقاومت مردم افغانستان، در کنار آنکه یک وجیبه‌ی انسانی اوست، به عنوان یک اروپایی، رشد طالبان را خطری جهان‌شمول و تهدیدی امنیتی برای آینده‌ی جهان به ویژه اروپا می‌داند. او دلایل خود را می‌نویسد که چگونه روی کار آمدن طالبان، باعث رضایت خاطر و تشویق سایر گروه‌های ترویستی هم‌سو با طالبان در سراسر جهان می‌شود. او نگران است که گروه‌های دیگر با الگوبرداری از روش خونین طالبان، به دنبال تصرف کشورها و برپا کردن رژیم‌های تروریستی شده‌اند. نویسنده در این رابطه به دولت‌های غربی هشدار می‌دهد که این نشانه‌ها را جدی بگیرند و پیش از آنکه جهان باری دیگر شاهد کشته‌شدن هزاران نفر در یک روز مانند سال ۲۰۰۱ باشند، بهتر است از همین حالا مقاومت مورد پشتیبانی قرار گیرد و طالبان سرکوب شوند.

این کتاب با مقدمه عبید مهدی فعال سیاسی در فرانسه به چاپ رسیده است. در پایان کتاب آمنه ضیا مسعود (فعال سیاسی) و لیلما سدید خبرنگار آزاد، در پایان‌نامه‌ها‌ی جداگانه دیدگاه خود در رابطه به وضعیت حقوق بشر و آینده‌ی زنان افغانستان را نوشته اند.

Back to top button