گزارش ها

غضب جایدادهای مردم توسط طالبان در ولایت کندز

آریاپرس

براساس گزارش منابع آریا پرس در ولایت کندز، افراد گروه طالبان، از چند ماه بدینسو ساکنان  یکی ازمحله های شهر کندز، را تحت فشار قرار داده و از آن‌ها خواسته اند تا خانه‌ها و جایدادهای شان در آن محله را ترک و تخیله کرده به آن‌ها بسپارند.

منابع می‌افزایند که افراد طالبان، ساکنان محله‌ی موسوم به «کاسانی» واقع در مرکزی ترین نقطه شهر کندز را شدیداً تحت فشار قرار داده و به آن‌ها گفته اند که این ملکیت ها مال ما است و هرچه زودتر باید تخیله و به ما واگذار شود. گفته می‌شود ساکنان این محله که حدود 40 تا 50 خانه هستند، همه تاجیکان و ازبیکانی اند که از سده‌ها بدین‌سو در شهر کندز زیست کرده اند. براساس اظهارات باشنده‌گان محل فشارهای طالبان بر اهالی این محل در هفته‌های اخیر شدت بیشتر کسب کرده است.

 ساکنان محله «کاسانی» که در جاده‌ی منتهی به ساختمان ولایت کندز، و در مرکز این شهر قرار دارد اما می‌گویند که آنها بیشتر از هفتاد سال قبل این ملکیت ها را به‌گونه‌ی قانونی بدست آورده و سند مالکیت زمین‌ها و جایدادهای خویش‌را در دست دارند.

گل‌میر (اسم مستعار) یک تن از باشنده‌گان محل در تماس به آریاپرس اظهار داشت که ساکنان محله‌ی «کاسانی» برای حل این منازعه با اسناد دست داشته به دفتر والی گروه طالبان، برای ولایت کندز مراجعه نمودند، اما مقامات طالبان، از دیدار با آن‌ها خود داری کردند.

گفته می‌شود که محله نامبرده به دلیل قرارگرفتن در مرکز شهر کندز و داشتن جذابیت تجارتی مورد توجه طالبان قرار گرفته است؛ براساس اظهارات گل‌میر زمین‌ها و خانه‌های این محل گران‌ترین نرخ را در تمام شهر کندز دارند.

گفته می‌شود طالبانی که بالای ملکیت های ساکنان محله «کاسانی»  ادعا دارند؛ از طالبان قندهاری هستند و از افراد با نفوذ و نزدیکان رهبران گروه طالبان به شمار می‌روند. بنابر همین دلیل است که مقام‌های محلی طالبان برای ولایت کندز، جرئت نکرده اند تا وارد این ماجرا شوند.

 براساس اظهارات یک تن از متفذین این محل طالبان قندهاری به باشنده‌گان محله اخطار داده اند که حق صحبت با رسانه‌ها را در این مورد ندارند و اگر از این دستور تخطی کنند، همه‌ را از خانه و کاشانه‌ی شان به زور بیرون خواهند کرد.

طالبان قندهاری در حالی در صدد غصب خانه و جایدادهای باشنده‌گان محله‌ی «کاسانی» شهر کندز هستند که این گروه از چندی بدین‌سو در رسانه‌های تحت کنترول خویش، گزارش‌های از خانه‌های مجلل رجال حکومت پیشین را به نمایش گذاشته و بحث غضب زمین توسط زورمندان در نظام جمهوریت را پیوسته مطرح می‌نمایند.

تلاش برای غصب زمین‌های باشنده‌گان «کاسانی» نخستین مورد از غصب زمین‌های اهالی بومی شمال افغانستان که اکثریت باشنده‌گان آن را تاجیک‌ها و ازبیک‌ها تشکیل می‌دهند، نیست. گروه طالبان قبلاً در ولایات تخار، بغلان، جوزجان، فاریاب، سرپل و برخی مناطق دیگر، جایدادها و زمین‌های اهالی بومی را به زور از آن‌ها گرفته و به کوچی‌ها و پشتون‌های که گفته می‌شود از باشنده‌گان آن سوی مرز دیورند هستند، داده اند. به باور کارشناسان این تلاش‌های طالبان برای برهم زدن بافت اجتماعی شمال افغانستان و جابجایی ناقلین بیشتر در آن‌ مناطق به منظور تحکیم سلطه‌ی شان است.

نوشته های هم‌سان

Back to top button