گزارش ها

بزرگداشت از اولین سالروز شهادت فهیم دشتی در دانشگاه تورنتو

آریاپرس

به روز ۱۴ سنبله برابر به ۴ سپتامبر محفلی با شکوه به مناسبت نخستین سالگشت شهادت فهیم دشتی خبرنگار چیره دست کشور و سخنگوی پیشین جبهه مقاومت ملی، در دانشگاه تورنتو، کانادا برگزار شد. این محفل از طرف اتحادیه‌ی خبرنگاران کانادا، بنیاد شهید دشتی و دوستان و خانواده‌اش برگزار گردیده بود. در این محفل، خانواده‌ی دشتی، نویسنده‌گان، اهل رسانه های افغانستان مقیم کانادا، خبرنگاران، هنرمندان افغانستان و دوستان آقای دشتی حضور داشتند. جریان برنامه همچنان از طریق زوم و پخش زنده از صفحه فیسبوک بنیاد دشتی قابل دسترس بود.

محفل با تلاوت آیاتی چند از کلام الهی توسط آقای رشیدی آغاز گردیده و بعداً به رسم یادآوری برنامه های مثنوی‌خوانی خود آقای دشتی، پسر برومند و رشید او آقای ادریس دشتی شعر نی‌نامه را از مثنوی معنوی با صدای دل انگیز دکلمه کرده و فضای محفل را روحانی و معنوی ساخت. به تعقیب او، دوشیزه مروه دشتی، یگانه دختر آقای فهیم دشتی، زندگی‌نامه‌ی پدرش را به زیبایی به خوانش گرفت. سپس جناب امیر جوان، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تماس تصویری به برنامه پیوسته و سخنانی چند درباره آخرین روزهای زنده‌گی جنرال ودود ذره و فهیم دشتی و خاطرات شان بیان کردند. امیر جوان در ختم صحبت های شان خطاب به مردم افغانستان پیامی داده و از مردم خواستند که اتحاد و انسجام خود را حفظ کنند. آقای مسعود گفتند: ” چیزی که از مردم ما می خواهم اتحاد، اتحاد، اتحاد است. چیزی‌که ما را تباه می‌کند، چیزی که باعث نابودی ما می‌شود اختلافات است. اختلاف در قوم ما، زبان ما، فرهنگ ما، فکر ما و هر چیز دیگری دشمن را پیروز می‌سازد و سیاست دشمن هم سیاست اختلاف بینداز و حکومت کن است، تنها راه پیروزی ما در اتحاد ماست.” بعد از صحبت های جناب رهبر جبهه مقاومت ملی، آقای صدیق الله توحیدی از خبرنگاران با تجربه افغانستان، بانو نرگس نهان فعال حقوق زنان و عضو جامعه مدنی افغانستان، حضرت وهریز از همکاران و دوست جناب دشتی، دانش کروخیل مدیر آژانس خبری پژواک و روبین سکندری از هم صنف های دوران مکتب آقای دشتی، به ترتیب در باره کارکرد ها، دستاوردها، شخصیت، خاطرات دوران مکتب و کارهای خبرنگاری و جایگاه آقای دشتی در جامعه افغانستان و تلاش او در جهت نهادینه ساختن آزادی بیان و دیموکراسی و مبارزه در مقابل گروه جهل طالب، صحبت کردند.

به نمایندگی اتحادیه خبرنگاران کانادا آقای مرتضا عبدالعلیان عضو هییت مدیران آن کانون صحبت کرده و پیام آن اتحادیه را به خوانش گرفت. همچنان بانو لیلا خلیلی پیام بنیاد تازه تاسیس شهید فهیم دشتی را به خوانش گرفت.

در این برنامه برشی کوتاهی از فیلم مستند شهید فهیم دشتی بنام «در خط نخست خبرنگاری» نیز به نشر رسید.

در ختم این برنامه برادر بزرگ آقای دشتی احمد ضیا کچکنی به نمایندگی پدر، مادر، خواهران و برادران آقای فهیم دشتی و خانواده جنرال ودود ذره از تمام مردمی که در این یک سالِ نبود دو قهرمان با خانواده های شان غم شریکی کرده بودند تشکری و قدردانی کرد. آقای کچکنی همچنان از جناب امیر جوان به خاطر پیام همدردی و احوال گیری خانواده های شهیدا سپاس‌گزاری کردند.

این محفل که گردانندگی آن را آقای کاوه آهنگر دوست دیرین آقای دشتی و لیلا مستان از اولین همکاران عرصه خبرنگاری او به عهده داشتند با صرف غذای شب که توسط خانواده دشتی آماده شده بود، به پایان رسید.

نوشته های هم‌سان

Back to top button